تحولات لبنان و فلسطین

در نشست پایانی رئیس جمهور در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد توسط خبرنگاران اینگونه عنوان شد که یاسوج تنها مرکز استان به شمار می‌رود که در هفته تنها یک یا دو پرواز دارد.

دستور رئیسی در فرودگاه یاسوج روی کاغذ/ نامه‌ای که در وزارت خاک می‌خورد!

به گزارش قدس آنلاین؛ از فرودگاه به عنوان بستر و زیرساخت اصلی و مهم برای رشد و توسعه هر نقطه‌ای یاد می‌شود و بدون داشتن یک فرودگاه به روز و پویا هرگز نمی‌توان به سرمایه‌گذاری در آن نقطه فکر کرد.

امروزه دیگر هیچ سرمایه‌گذاری برای حضور در یک منطقه از خودروی شخصی و با پیمودن هزاران کیلومتر راه به نقطه دیگری نمی‌رود بلکه کار به حدی آسان شده که فاصله تهران تا یاسوج را می‌توان در عرض کمتر از یک ساعت پیمود و بدون هرگونه خستگی و مرارت راه به نقطه مورد نظر رسید و کارها را در کمترین زمان ممکن انجام داد.

با این تفاسیر فرودگاه مهم‌ترین زیرساخت و بستر برای رشد و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که متاسفانه این استان در این یک زمینه نیز با مشکل اساسی روبرو شده است.

چند سال پیش بود که یک حادثه دلخراش رخ داد و هواپیمای تهران یاسوج بر روی ارتفاعات دنا سقوط کرد شاید امروز همه فکر می‌کنند دلیل وضعیت کنونی فرودگاه یاسوج سقوط ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ است اما خوب که به قضایا نگاه کنیم در خواهیم یافت که شاید تنها درصد بسیار کمی از رکود فرودگاه یاسوج و تعداد پروازهای آن به سقوط سال ۹۶ برمی‌گردد و بیش از ۹۰ درصد مشکلات در بی‌تدبیری نهفته است.

مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در همه این سال‌ها به زعم خودشان پیگیر مشکلات فرودگاه یاسوج و تعداد پروازها بودند اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد که پیگیری‌های آنها موردی بوده و سفت و سخت پیگیر وضعیت کنونی فرودگاه یاسوج نیستند.

در نشست پایانی رئیس جمهور در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد توسط خبرنگاران اینگونه عنوان شد که یاسوج تنها مرکز استان به شمار می‌رود که در هفته تنها یک یا دو پرواز دارد.

در آن نشست به صورت بی‌واسطه و مستقیم به رئیس جمهور گفته شد که بعد از رفتن شما از استان باید باز هم شاهد رکود در فرودگاه یاسوج باشیم.

رئیس جمهور در همان جلسه به وزارت راه و شهرسازی دستور داد که پیگیر موضوع باشند تا اینکه پروازهای یاسوج ارتقا پیدا کند.

آن گونه که شنیده‌ایم در تاریخ ١٤٠٢/٥/٨ به دستور ریاست جمهوری مبنی بر برنامه ریزی افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج از طرف رئیس دفتر ایشان به وزیر راه و شهرسازی مکتوب ابلاغ شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که مگر فرودگاه یاسوج چه مشکلی برای افزایش تعداد پروازها دارد چنین می‌گوید که هیچ مشکلی نداریم و فرودگاه آماده پروازهای داخلی و خارجی از هر نظر است و هیچ کمبودی در فرودگاه یاسوج وجود ندارد.

دستور رئیسی در فرودگاه یاسوج روی کاغذ/ نامه‌ای که در وزارت خاک می‌خورد!

اما در این بین مسئولان استانی و نمایندگان وظیفه دارند که دستور رئیس‌جمهور را به صورت صد درصدی پی‌گیری کنند چرا که ابلاغیه رئیس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی با نشستن و دست وری دست گذاشتن محقق نمی‌شود.

صرفا جهت اطلاع

جهت اطلاع اینکه وزارت راه در خصوص موضوع فرودگاه ها و هواپیماها دو معاونت دارد. یکی معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگری معاون وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه‌های کشور که مجموعه فرودگاه‌ها و از جمله فرودگاه یاسوج زیر نظر مدیرعامل فرودگاه‌های کشور هستند و هیچ ربطی به معاونت نخست یاد شده ندارند.

اما در این میان وظیفه معاونت فرودگاه های کشور چیست؟ آن ها وظیفه ایجاد زیرساخت های لازم را در فرودگاه ها دارند و هیچگونه وظیفه برقراری پرواز با معاونت وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه های کشور و زیر مجموعه که یکی از آنها فرودگاه یاسوج است؛ نمی‌باشد.

در مقابل مسئولیت پروازها و رفت و آمد هواپیماها بر عهده معاونت وزیر راه و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری است و مجموعه فرودگاه یاسوج زیر نظر آن معاونت نیست و به تبع مدیر فرودگاه یاسوج هیچگونه دخل و تصرفی در پروازها و کم شدن و زیاد شدن پروازها ندارد.

تا آن جا که از استان‌های دیگر جویا شدیم این مسئولان استانی هستند که می بایست از طریق معاونت وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موضوع را پیگیری کنند.

در ادامه از انصاری‌فرد مدیرعامل فرودگاه یاسوج پرسیدیم پس چرا شما قبلا پیگیر پروازها در استان بودید وقتی وظیفه به شما مربوط نمی شود چرا در این کار دخالت می‌کردید که انصاری فرد در جواب می‌گوید برخی از کارها را فارغ از وظیفه قانونی انجام می‌دهیم تا آنجا که زورمان می‌رسد برای استان چانه زنی می‌کنیم همچنان که در استان فارس و برای فرودگاه لار این کار را خارج از وظیفه انجام می‌دادیم اما چانه زنی های ما هم تا جایی کارآیی دارد و از آن پس می‌بایست مسئولان ارشد استانی پیگیر موضوع افزایش پرواز هواپیماها باشند.

او می‌گوید: اما اگر کوچکترین مشکلی در زیرساخت‌های فرودگاه یاسوج وجود داشته باشد پاسخگوی اول آن ما هستیم و سعی هم بر این بوده که بتوانیم فرودگاهی مطمئن و برای پرواز هواپیماها در فرودگاه یاسوج داشته باشیم.

انصاری‌فرد در همین خصوص گفت: کارهای زیادی از گذشته تاکنون در فرودگاه یاسوج صورت گرفته از جمله باند فرودگاه به طول ۳۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر که آمادگی پروازهای با بدنه متوسط و پهن مثل ایرباس را دارد.

او افزود: نصب کامل سیستم روشنایی باند و سیستم پاپی و سیمبل اپروچ جهت انجام پروازهای شبانه با سه و نیم میلیارد تومان را داریم و سیستم گیرنده و فرستنده بسیار مطلوب و قوی سیستم ناوبری دی‌.وی‌.او.آر و DME را بر اساس استانداردهای بین المللی جهت نشست و برخاست هواپیماها و اختصاص فیبر نوری اختصاصی برای فرودگاه یاسوج از جمله زیرساخت‌هایی بوده که برای این فرودگاه آماده شده است.

وی گفت: در ارزیابی فرودگاه‌های کشور در شاخص‌های عمومی و اختصاصی فرودگاه یاسوج رتبه ۴ را در بین همه فرودگاه‌های کشور اخذ کرده و بالاترین رشد امتیاز عملکرد نسبت به سال قبل را داشتیم.

این مسئول در خصوص اینکه چرا پروازهای شرکت پارس ایر در اینجا کم شده گفت: آنها طی نامه‌ای اعلام کردند که نرخ مصوب پرواز تهران یاسوج و بالعکس که ۸۴۰ هزار تومان است به صرفه شرکت نیست و در حال زیان دادن هستند و به همین خاطر پروازها کم شده است.

وی گفت: ما نیز به اندازه توان خود چانه زنی داشته‌ایم هر چند که هیچ وظیفه‌ای در این زمینه نداریم.

هر چند در حضور رئیس‌جمهور از وضعیت فرودگاه یاسوج گلایه شد و رئیس‌جمهور هم دستور اکید برای رفع این مشکل داد اما شنیده‌ایم که پروازهای فرودگاه ایلام افزایش پیدا کرده است یعنی اینکه حرف‌ها را ما زده‌ایم و درخواست را ما نزد رئیس‌جمهور داشته‌ایم اما همه چیز حرف نیست بلکه پی‌گیری اصولی مسئولان ایلام جواب داده که باید به آن‌ها دست مریزاد گفت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.